Micke och jag ...

2010-07-26 @ 20:12:43

... har varit ute med hundarna på en kortare promenad. Mötte en hund och Nova skällde som bara den och Krita hade precis innan skällt på en katt och skällde även på hunden. Annars brukar inte Krita bry sig så mycke om andra hundar som Nova, eftersom hon är rädd för dem har hon sten koll om det kommer någon hund. Känns lite som vi kört fast där och står och stampar på samma ställe. Har gått så bra och framåt, om än sakta, med skvallerträningen under våren.

Vi avslutade i alla fall promenaden på fotbollsplanen med lite träning, körde först med Krita:
* Inkallning - på koppelavstånd, körde jätte många efter varandra, hon lyssnar och kommer på en gång.
* Sitt och stanna - kan tom hoppa runt lite och hon sitter blixt stilla kvar tills jag kommer tillbaka, kör koppel avstånd här med.
* Stanna och kör - går jätte bra, tyvärr hade jag inte kamp trasan med, men det gick bra ändå.
* Följsamhet - går mycke bättre nu, följer bra även om jag svänger nu (ända är att jag blir yr i huvudet när vi håller på).

Körde samma med Nova:
* Inkallning - kommer direkt och stannar nu, drar inte iväg på en gång som hon gjorde förut.
* Sitt och stanna - stannar bättre men tar bara ett steg bort och tillbaka, måste träna mera.
* Stanna och kör - gick bra, när man kört en gång blir hon ivrig och vill nästan tjuvstart, måste öva mera.
* Följsamhet - gick bättre än förra gången, följer bättre i höger varv nu också, men mera träning behövs.

Sen körde vi två inkallningar på långt avstånd, gick jätte bra och Nova försökte inte dra iväg utan stanna kvar :)

Kommentarer
Postat av: Monica

Hej!

Åh va roligt att läsa och att inkallningen gick jättebra för er.

Denna sida ger mig en massa tips så självklart blir de att jag kommer tillbaka. ;o)

Jag kommer att ha en schäfer tik min pojkvän har Parson Russel Terrier en helt underbar hund.

Kommer att bli en blogg om mig och min hund då hon har kommit hit, så då kan du få följa våran vardag där. ;o)

Ha de gott.

Från Monica

2010-07-26 @ 22:56:15
URL: http://mammamonka.blogg.se/
Postat av: E tjej, en hund, en husvagn

Härligt med långpromenad, och kanonbra med så mycket bra träning!



SV: ja verkligen - såna grannar skulle man ha hemma också tycker jag! Jag håller lilla tummen för att ni får fint väder... Tälta lugnt! :)

2010-07-27 @ 00:01:32
URL: http://www.entjejenhundenhusvagn.se
Postat av: E tjej, en hund, en husvagn

SV: ja det är verkligen skönt att få det överstökat och jag är ändå glad att vi fick lite ensamhetsträning på köpet - det gick ju så sjukt bra! Skruvstäd alltså, tack det ska jag komma ihåg till nästa gång... ;)

2010-07-27 @ 15:03:50
URL: http://www.entjejenhundenhusvagn.se
Postat av: hedda & thilia ♥

vad kul (: körde liknande träning med thilia igårkväll! :)

2010-07-29 @ 12:16:13
URL: http://heddajosefsson.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0